کشف جزئیات برنامه

در مورد بیان مفصل بخش هایی از برنامه بازاریابی که نمی توانید آن را تغییر دهید خود را به زحمت نیندازید . گاهی اوقات شخصی که برنامه بازاریابی را می نویسد قادر نیست سیاست های قیمت گذاری را تغییر دهد یا خط تولید جدیدی ایجاد کند ، یا آن که در روش های توزیع تغییراتی به وجود آورد . حد و مرز خود را بیابید و حتی بکوشید آن ها را به عقب تر ببرید ، اما نمی توانید وجود آن را انکار کنید ، زیرا در آن صورت طرح شما عملی نیست . اگر تنها بخش اطلاع رسانی تحت کنترل شما قرار دارد ، پس این بخش از برنامه باید بر طبق معرفی محصول متمرکز شود . در این صورت دیگر به سایر مولفه های بازاریابی فکر نکنید . با پذیرفتن این که سایر عوامل را نمی توانید تغییر دهید ، در نوشتن برنامه به مباحث و چالش هایی توجه کنید که باید با آن ها طرف شوید . اکنون برنامه ای بنویسید که با توجه به محدودیت هایتان به شکل معقولی به آن چیز هایی می پردازد که تحت کنترل شماست ( اگر شرکت شما با محدودیت هایی از این دست رو به رو هستید باید بخشی از برنامه را با عنوان محدودیت ها به تحلیل موقعیت اختصاص دهید ) .

ادامه...