دانشمندان افرادی را بصورت تصادفی به دوگروه تقسیم کردند و دو سوال از آنها پرسیدند.

گروه اول : 1. طول دیوار چین بیشتر از 2000 کیلومتر است یا کمتر؟

2. تخمین شما از طول دیوار چین چقدر است؟

گروه دوم :  1. طول دیوار چین بیشتراز 800 کیلومتراست سا کمتر؟

2. تخمین شما از طول دیوار چین چقدر است؟

قاعدتا اگر افراد به صورت تصادفی تقسیم شده باشند بایدمتوسط جواب هر دو گروه در یک حول  و حوش باشد. اما جالب اینجاست که متوسط جواب گروه اول به مراتب بزرگتر از متوسط جواب گروه دوم بود! چرا ؟ به یک مثال دیگر توجه کنید. فرض کنیم به یک مرکز تجاری  برای خرید یک پیراهن جدید رفته ایم. اولین مغازه ای که وارد می شویم پیراهن ایده آل ما را دارد. اما قیمتش بالا بنظر می رسد، البته  فروشگاه یا یا فروشنده پیشنهاد تخفیف به ظاهر فوق العاده ای  نیز به ما می دهد پس از آن بنظرمان می رسد مغازه های دیگری  که می رویم پیراهن ایده آل مارا ندارند چرا که پیراهنی با مشخصات مطلوب  ما باید قیمت بالایی داشته باشد و نهایتا حاضر می شویم آن مبلغ نسبتا بالارا حتی با احتساب تخیفیف پیشنهادی پرداخت کنیم. این دققا همان کاری است که فروشگاه های بزرگ خرده فروشی انجام می دهند تا فیمت بالای کالاهای دیگرشان بنظر نیاید. وارد فروشگاه که می شویم با یک پیشنهاد جذاب مواجه می شویم و فکر می کنیم که مابقی کالا ها نیزقیمت معقولی دارند هرچند ممکن است اینطور نباشد.
 

برای خواندن ادامه این مطلب کلیک کنید